Over schapen, Chinezen en sigaretten

29 januari 2017 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Hallo tegenvoeters,

Vrijdag rond 14 uur hield het eindelijk op met regenen en konden we toch nog onze geplande wandeling doen. Er stond wel een strakke wind en we moesten uitkijken om niet van het wandelpad weggeblazen te worden. Voor een keer was ons gewicht een voordeel... In totaal wandelden we 4 uur. Het uitzicht was heel mooi. Zie foto's. Nadien smaakte ons pintje dubbel zo goed. Gelukkig is er hier geen sprake van Tournée minérale .

We sliepen in een eenvoudig hotelletje waar we zelf ons eten konden klaarmaken in een gemeenschappelijke keuken. Dan sta je naast een Amerikaan of een Chinees aan het kookvuur. En dan merk je ook de diverse kookgewoontes. De Amerikaan maakte worst, hamburger en een omelet klaar ... als ontbijt. Het jong Chinees koppeltje at spaghetti. En wij een baguette met confituur. En een spiegelei.

Gisteren reden we naar de oostkust van het eiland. De ganse dag konden we genieten van de zon. Onderweg zagen we een glooiend groen landschap. Veel meren. En veel landbouw, maar nog meer veeteelt. Veel koeien en massa's veel schapen (voor de merino wol?). We zagen in elk geval al meer schapen dan mensen. En ook veel Chinezen. En heel veel mooie oldtimers. We namen ook een lifter mee. Een jonge Duitser (Bremen) met een rugzak van 28 kg. Hij was al 25 dagen onderweg in NZ. In totaal blijft hij hier 3,5 maanden. Hij neemt 1,5 maanden betaald en 2 maanden onbetaald verlof. Wie zegt er dan dat wij met onze 5 weken lang weg zijn? Alles is relatief. We leerden van hem dat NZ een plan heeft om alle tabak en sigaretten te bannen. In de meeste landen mag je 200 sigaretten per persoon invoeren. In NZ is dat 50. De prijs van een pakje sigaretten stijgt elk jaar 10% en is nu al opgelopen tot 20 euro. En vanaf 2020 zal je geen sigaretten of tabak meer kunnen kopen in de winkel.

In Oamaru zagen we enkele zeehonden op het strand. We konden ze tot op enkele meter benaderen. 's Avonds komen er daar een kolonie pinguïns maar wij waren te vroeg.

Allez slaapwel voor jullie, bij ons is het zondagmorgen, mooi weer en een Engels aandoend ontbijt. Tassen en borden met vergulde randen en bloemetjes op geschilderd.

Tot later!

Johan en Hilde

1. Christine:
    28 januari 2017
    Hihi....mooi om jullie verhaal te horen. Jaja met verschilllende culturen een ontbijt klaar maken is een enorme ervaring op zich en zo merk je hoe honkvast wij allen aan onze gewoonten houden. Het kijken naar ...wat...hoe....en taal maakt plots vn de wereld een kleine bal mt ht besef....wat je ook eet of spreekt...ht is de mens die moet overleven. Dit zo realistisch meemaken moet wel erg tof zijn.!! Dikke knuffel en tot....mmmmsmaksmak xxxxx
  2. Dirk Tyvaert:
    29 januari 2017
    Terwijl ik jullie verhaal lees en mij probeer in te leven in het prachtige landschap dat jullie te zien krijgen, heb ik als achtergrond muziek fleet wood mac op staan. Ik zie jullie voor mij daar staan in die kleine keuken en denk dat onze aardbol toch zo klein is geworden.
    Ik hoop dat jullie een mooie tijd hebben. Geniet er van.
    Tot hoors
    Dirk
  3. Gabriel Rita:
    Hallo
    Ziet er mooier en mooier uit,het is alsof we erbij zijn met jullie verhaal en foto's
    Hier alles Ok iets warmer gisteren plots 9 gr
    Grt
  4. Annette:
    29 januari 2017
    Nieuw Zeeland is een plek op onze aardbol waar ik hoegenaamd niets van weet. Dus ik volg jullie met grote belangstelling :) Inmiddels al geleerd over de twee eilanden waaruit NZ bestaat. Gaaf om die zeehonden van zo dichtbij te kunnen zien en fotograferen! Maar amai Hilde, dat zijn dure rokertjes daar ....... misschien hét moment om ......??