Over bedreigde diersoorten

Dag volgers,

We beginnen met enkele weetjes over Nieuw-Zeeland.

Wist je dat:

- het nog maar 900 jaar geleden is toen de eerste mensen (de Maori) vanuit Polynesië NZ gingen bewonen?

- de naam 'Nieuw-Zeeland' gegeven werd door Nederlandse cartografen in de 17de eeuw, en dat dit een verwijzing is naar de Nederlandse provincie Zeeland?

- wij pipi gedaan hebben in een plaatsje dat 'Kaka point' noemt?

- kaka het Polynesische woord  is voor papegaai? De kaka is een vogel die in NZ leeft en die met uitsterven bedreigd is.

- NZ deel uitmaakt van het Britse gemenebest? Er is hier een 'goeverneur generaal' als gezant van de Britse koningin. Elisabeth II is dus het staatshoofd.

- je in NZ overal (behalve in de bebouwde kom) 100 km/uur mag rijden? Dus ook op gewone tweevaksbanen en kleine asfaltwegen. Het wordt dus opletten geblazen als we terug thuiskomen: weer links instappen in de wagen, rechts rijden, de richtingaanwijzer met de linkerhand bedienen, de versnellingen manueel versmijten en max 70 rijden. Pffff!

Wat hebben wij ondertussen uitgespookt?

Zondag waren we in Dunedin. Deze stad ligt aan de oostkust en is een kopie van de Schotse stad Edinburg. Zelfs de straatnamen zijn identiek. Om 12 uur bezochten we een brouwerij in de stad: Speights. 1 uur rondleiding en een half uur proeven. Opnieuw kwamen we tot de conclusie dat de beste bieren in ons land te vinden zijn. Om 15u30 werden we opgepikt voor een excursie van ca 6 uur. We bezochten een kolonie van albatrossen (zeevogels met een spanwijdte van meer dan 3 meter). Ze zijn ook met uitsterven bedreigd. Daarna gingen kijken naar zeehonden, zeeleeuwen (gevaarlijke beesten: ze zouden mensen achterna zitten en kunnen aan 20 km/ uur 'huppelen' niettegenstaande de volwassen dieren 300 á 400 kg wegen) en geeloogpinguins (die enkel in NZ voorkomen, maar er zijn er maar ca 4000 meer).

Maandag reden we dan naar het uiterste zuiden van het eiland. Onderweg stopten we om mooie panorama's en verschillende watervallen te zien. In Curio Bay logeerden we in een studio met mooi uitzicht op de zee. Daar konden we Hector dolfijnen spotten, een kleine soort dolfijnen die ook al een bedreigde soort zijn.

We hebben heel veel geluk met het weer. De voorbije weken regende het bijna dagelijks terwijl wij van de zon kunnen genieten. Enkel dinsdag was er regen na de middag maar toen reden we naar Te Anau en hadden we daar minder last van. Onderweg stopten we in Invercargill. Daar zagen we tuatara's in een terrarium. Dit zijn brughagedissen die enkel in NZ voorkomen. Nog een bedreigde diersoort.

Vanmorgen reden we naar Milford Sound om een 2 uur durende cruise mee te maken langsheen de wondermooie fjorden. Deze regio heet dan ook terecht 'Fiordland'. Het regent daar 180 dagen per jaar en als het niet regent kan het ook nog mistig zijn. Ongeveer 2 keer per maand is er een zonnige dag. Ik weet niet wie er met eieren naar de arme Klaren geweest is, maar wij hadden een superzonnige dag met prachtige open hemel. Bij gebrek aan een goede wifi verbinding kan ik voorlopig geen foto's laden. Deze volgen later.

Tot de volgende!

Johan en Hilde.

1. Gabriel en rita:
    1 februari 2017
    hallo,was een Beestige dag lees ik ,maar het zal de moeite geweest zijn
    het weer is jullie ook goedgezind ,maar ja wa zou het anders doen met zo'n schoon volk
    kijken uit naar de fotos en het volgend verhaal
    grt
  2. Annemie Heindryckx:
    Hallo Johan en Hilde,
    voor de drank moet je dus niet zo ver reizen hé.
    Ik heb in het weekend eigenlijk een reportage gezien over Nieuw-Zeeland : het ruige van Nieuw-Zeeland en o.a.ook de fjorden daar. Dus met wat ik lees in jullie verslag, kan ik me een beeld vormen van jullie reis. Jullie hebben meer geluk dan wij 2 jaar geleden in Noorwegen met het weer : zonnig en daardoor een veel mooier zicht zijn.
    Geniet nog van de reis en ik kijk al uit naar de foto's.
  3. Annette:
    1 februari 2017
    Jammer dat er (nog) geen foto's bij zijn, het verhaal maakt me nieuwsgierig, vooral naar al die bijzondere dieren!
  4. Jan Vercruysse:
    Dag Johan en Hilde,
    We volgen weer met heel veel nieuwsgierigheid en interesse jullie reisavonturen. Mooi !
    Wat je vraag over die eieren betreft : éénmaal terug in België moet je maar eens met een Belgisch biertje trakteren... ;) !
    Lieve & Jan
  5. Bart:
    1 februari 2017
    Conclusie: Gedurende de 900 jaar dat de mens nog maar aanwezig is op NZ, zijn er toch wel al veel diersoorten met uitsterven bedreigd!
    Mss moeten ze toch wat trager beginnen rijden?
  6. Geert Ameel:
    8 februari 2017
    Hoe vaak al lam of schaap gegeten? hoe bereiden ze die daar? BBQ of gestoofd met kruiden, ben benieuwd. hier vinden we alleen maar NZ lamsvlees,
  7. Johan Vansteelant:
    9 februari 2017
    @ Geert: Er zijn verschillende manieren: lamskroontjes, BBQ, schapebout en stoofpotje.