De Haka en merino schapen

4 februari 2017 - Franz Josefgletsjer, Nieuw-Zeeland

Hallo,

Wist je dat Nieuw-Zeeland 2 officiële landstalen heeft, Engels en Maori?

GIsterenavond keken we naar een tv-zender in het Maori, maar we begrepen daar uiteraard geen snars van. Het lijkt op de taal die we hoorden op Paaseiland. Beide zijn van oorsprong Polynesisch. Gisteren gingen we 's namiddags met de kabelbaan naar boven in Queenstown en konden daar genieten van een prachtig panorama. Om 17 uur gingen we kijken naar een Maori show met originele dansen en liedjes. Voor de show begon, vroegen ze wie er voor de gelegenheid de 'chief' wilde zijn van de stam. Omdat niemand zijn vinger opstak werd ik dan maar aangeduid als Chinese vrijwilliger,  alhoewel ongeveer 80% van het publiek bestond uit échte Chinezen.... Ze vertelden dat mijn naam dan niet meer 'Johan' was maar wel 'Chief'. Ik weet niet of Hilde dat wel leuk vond of niet. Ik moest deelnemen aan de show maar uiteindelijk had ik gelukkig maar een figurantenrol. Een Oscar zal er wel niet van komen.

We leerden ook dat de Maori 'poi' gebruikten als wapen. Bart en Daan oefenden vroeger soms met 'fire poi' en dit was ongeveer hetzelfde. De vrouwen moesten dan allemaal naar voor gaan en ook eens proberen met de poi te oefenen. Dit ging bij de een al beter dan bij de ander. Daarna was het de beurt aan de mannen. Uiteraard deed 'Chief' ook mee. Wij moesten de 'haka' aanleren. De voetballiefhebbers zullen dat al wel op tv gezien hebben als NZ moet spelen voor het WK. Vroeger deden ze dat als voorbereiding op de strijd. We moesten dus op de billen kletsen, de tong uitsteken en allerlei rare kreten roepen.

We leerden ook dat merino-wol afkomstig is van speciale schapen met ronde hoorns. Deze schapen worden in NZ gekweekt maar we hebben er nog geen gezien. De kleren gemaakt van merino wol blijken echter toch even duur te zijn als bij ons.

Vandaag reden we ca 350 km naar Frans Josef Glacier. De weg was steil naar boven en beneden en heel bochtig. We deden er 7 uur over maar onderweg was het uitzicht prachtig en stopten we meermaals voor een foto. Het weer was afwisselend zonnig en een spatje regen. We zijn terug in een motel gelogeerd waar we een eigen keukentje hebben en dus zelf ons eten kunnen klaarmaken.

Vanavond staan er asperges met zalm op het menu als voorgerecht en dan hoevekip met champignons in de roomsaus. Maar nu eerst de aperitief. Santé!

Johan en Hilde

1. Bea:
    4 februari 2017
    prachtige foto's, mooie verhalen ...
    super, geniet ervan
  2. Gabriel Rita:
    Dag genieters
    Terug een mooi verhaal en mooie foto's ,Johan je ziet er mooi uit als chief of is dat jou niet
    Zou u wel staan hoor met paarde staart
    Een vraagje,hoe warm is het daar nu
    En is het mogelijk om te fietsen,en heb al fietsers gezien die op trektocht waren

Grt
  3. Paul en Chris:
    4 februari 2017
    Het is er prachtig . Heel mooi geniet ervan .
    Het wordt hier weer koud .
    Tot later daaaag.
  4. Dirk Tyvaert:
    4 februari 2017
    Zal aan Leen vragen om een nieuw liedje aan te leren tegen jullie terugkomst.
    De haka haka chief. t' Zal mooi zijn.
    Prachtige foto's. Tot kijks
    Dirk
  5. Johan Vansteelant:
    4 februari 2017
    @ Dirk: aja de haka chief ik zie dat al helemaal zitten. Haha.
    @ Gabriël: we hebben al heel veel fietsers gezien op trektocht, soms alleen, soms met twee. Het is hier meestal rond de 15 á 20 graden. Maar het weer kan heel snel omslaan. Het is nu weer zonnig maar binnen een kwartier kan het beginnen regenen en een uur later kan het weer zonnig zijn. Je kan niets voorspellen. Je moet altijd 2 soorten kleren bijhebben: voor warm en voor regenweer. En het is hier heel bergachtig dus continu zijn ze aan het klimmen of dalen.
  6. Geert Ameel:
    8 februari 2017
    klopt het dat ik op de foto's allen maar melk,tomatensap ed zie staan. Non alcoholic land?
  7. Johan Vansteelant:
    9 februari 2017
    @ Geert: misschien verwar je tomatensap met campari orange
  8. Tamara & Karel:
    16 maart 2017
    Prachtige foto's! En ik zie dat die BH's er nog altijd hangen :-).