Van de grond

5 februari 2017 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Ja vandaag zijn we van de grond gegaan. Eindelijk, het was al van oktober vorig jaar geleden. Toen waren we ook op reis. Op reis ga je rapper van de grond dan thuis. Vooraleer we van de grond gingen werden we wel eerst gewogen. Om te weten welke positie we moesten innemen, zodat we het evenwicht niet verloren. En het uitzicht was weer om van te genieten. Kijk maar naar de foto's en video's. Maar we waren niet de enigen. Veel mensen deden dit. Tussendoor maakten we een zachte landing. Dus gingen we eigenlijk 2 keer van de grond; teveel van het goede! En dat op onze leeftijd...

Vandaag maakten we ook een wandeling tot aan de gletsjer; een wandeling van 2 uur heen en terug. We waren dus veel in beweging vandaag. Onze huisdokter zal content zijn. Eens te meer hadden we geluk met het weer: het was 20 à 25 graden. De eieren blijven hun werk doen.

Onderweg geraakten we in gesprek met 2 jonge meisjes van Israël: zij hadden al 2 jaar legerdienst achter de rug. Bij hen moeten de jongens verplicht 3 jaar legerdienst doen en de meisjes 2 jaar. We kaartten ook het probleem van Palestina aan. Maar zij zeiden dat ze liever vrede zouden hebben in Israël. Volgens hen was het de oudere generatie en de machthebbers die blijvend problemen had met de Palestijnen. Als de jongeren er allemaal zo over denken dan is er misschien toch hoop voor de toekomst.

We spraken ook met een jonge Duitser. Hij had zijn studies middelbaar onderwijs voltooid en maakte nu een reis van 1 jaar. Australië, Nieuw-Zeeland, Hawaï, Canada en de USA. Daaarna zal hij verder studeren. Vroeger was dit toch ondenkbaar.

Wie heeft er nu gelijk? De ouderen die altijd leerden van te sparen en te werken of de jongeren die niet meer sparen, maar wel genieten? Ik laat het aan jullie over.

Ondertussen is het voor jullie tijd om op te staan. We wensen jullie een fijne zondag!

Johan en Hilde

1. Dirk Tyvaert:
    prachtige foto's
  2. Johan Morlion:
    5 februari 2017
    Prachtig! Prachtig! Prachtig!......... Nog mooier dan de Westhoek !
    Geniet er maar van en bezorg ons maar nog meer beelden om van weg te dromen!
    gr
    Johan & Georgette
  3. Chris en Pascal:
    5 februari 2017
    Wat een prachtige foto's en filmpjes... de max!
    Genieten is de boodschap... maar daar twijfel ik niet aan!
    Groetjes,
    Chris
  4. Gabriel en rita:
    5 februari 2017
    ja ,terug heel mooie fotos in het bijzonder de gletsjer fotos
    moet een machtig zicht geweest zijn van uit de heli
    en wa moet je doen in het leven ,doen waar je ,je goed bij voelt he
    gelijk hebben jullie
    grot uit lichtervelde
    Nb: emilia voor alles er door super
  5. Karen:
    6 februari 2017
    Hilde & Johan,

Jullie weten wat genieten is! Fijn dat jullie dit delen.

Groet,
    Karen
  6. Annemie Heindryckx:
    8 februari 2017
    Hallo allebei,
    ik sta versteld van het mooie landschap en natuurlijk van de prachtige foto's die jullie al genomen hebben. Is te overwegen om zelf ook eens te bezoeken als ik met "pensioen" kan gaan. Geniet nog verder van jullie reis en tot het volgende reisverhaal.
  7. Geert Ameel:
    8 februari 2017
    Nu snap ik wat jullie bedoelen met van de grond gaan en gewogen worden, een helikoptervlucht. doet mij herinneren aan een vliegtuigreis bij Guernsey, toen werden we verdeeld op gewicht in het vliegtuig. en daarna werden met gewichten in de neus het evenwicht gezocht en konden we vliegen. Annette had het er helemaal niet op..het vliegtuig leek meer op een verlengde 2 cheveau met vleugels, zelfde stoelen en deuren, naast elke stoel.