Zuid-Afrika6

26 januari 2015 - Mkuze, Zuid-Afrika

Hallo iedereen,

Zaterdagavond tijdens de braai werden we vereerd met een dansspektakel van een groepje Zulu's, in traditionele klederdracht. Ik denk dat ze dat speciaal voor ons deden. Er is hier ook een autobus vol met Engelsen, en die hadden geluk dat ze hier net op hetzelfde moment waren als wij, zo konden ze dat ook meemaken....

Gisteren ,zondag, bezochten we een Zulu's-dorp in de bergen We kregen uitleg over hoe die mensen hier leven. Hun inkomen halen ze uit de verkoop van koeien, geiten en kippen. Wie veel koeien heeft, is rijk. Een koe kunnen ze verkopen voor een prijs tussen 500 en 1000 euro. Een geit voor 300 euro, en een kip voor 10 euro. Als een man wil trouwen schenkt hij 11 koeien als bruidsschat aan de ouders van de bruid. Een trouwfeest duurt 3 dagen, en alle mensen uit de omgeving komen er naar toe, in totaal zo'n 3000. Er worden dan nog eens 4 koeien geslacht om al die mensen te kunnen eten geven. Trouwen is dus een dure aangelegenheid. Een man mag ook met meerdere vrouwen trouwen. De mensen die in dat dorp wonen zijn allemaal familie van elkaar, zo'n 700 in totaal. De vrouwen zorgen voor de kinderen en maken eten klaar, een man mag nooit eten klaarmaken. Ze hebben bij elk huisje een tank van ca 5000 liter om het regenwater op te vangen, maar die is nu leeg, omdat het maar niet wil regenen. Het is nochtans regenseizoen, maar het regent niet. De mannen zorgen voor het vee, melken de koeien, bouwen een huis, en doen de nodige reparaties. De mensen zijn heel vriendelijk, en zien er ook gelukkig uit. Misschien meer dan wij die verwend zijn met luxe. Hier zijn ze met weinig content.
Er zitten wel veel gevaarlijke slangen (groene en zwarte mamba's, gifspuitende cobra's en Python's). Vorige week nog werden 2 kindjes in hun slaap gebeten door een cobra, eentje is overleden, het andere ligt nog in het ziekenhuis.

Gisterenavond kwam het personeel van de Lodge zingen tijdens het avondmaal. Die zwarten zijn toch heel ritmisch aangelegd. Na het eten keken we nog naar de cyclocross. Ik heb een abonnement van 4 maanden genomen op Stievie, zodat wij ook kunnen kijken naar alle Vlaamse tv-zenders op de iPad. Is wel handig. Zo kunnen we het nieuws aan het thuisfront vanop afstand wat meevolgen. Ik denk dat er in ZA gaan problemen zijn met jihadi's, gelukkig maar.

Nu is het maandagmorgen, en de zon is alweer van de partij. Het wordt weer een warme dag.

Groetjes en tot het volgende reisverslag,

Johan en Hilde.

1. Annemie Heindryckx:
    26 januari 2015
    Interessant om de manier van leven te lezen van de Zulu's.
    Pas toch maar op voor die gevaarlijke slangen hoor.
    Heerlijk dat jullie weer in het mooie zonnige weer wakker worden, wij zitten hier weer in de regen.
    Tot jullie volgende verslag en nog veel plezier. Groetjes.
  2. Gabriel en rita:
    Dag Hilde en Johan
    Zo te zien gaat het verder goed met jullie,een zulu dorp bezoeken is wel interessant heb nog foto's gezien van een kameraad van mij die werkte ,ja werkte bij de NMBS
    Hij heeft daar eens een maand gebleven en gewoond zoals de Zullus
    Was iets speciaals,hier is alles ok op het thuisfront allen een overlijden van een nicht van onze moeders familie Werbrouck Rosa Werbrouck gehuwd met Hemeryck André ,zo een beetje nieuws van bij ons

Grt
    Rita en Gabriel
  3. Annette:
    26 januari 2015
    Wat een leven ....... :) Het lijkt me allemaal geweldig wat jullie meemaken! Alleen die temperaturen niet, pfffffffff ik krijg het al warm als ik het lees ...... Maar van de andere kant: hier is het koud, en grauw en nat, ook niet ideaal. En wilde dieren zien we hier niet ....... behalve als één van de poezen de 'gekke vijf minuten' heeft.