Zuid-Afrika5

25 januari 2015 - Mkuze, Zuid-Afrika

Hey,

Vrijdagmiddag kwamen er 4 wrattenzwijnen water drinken uit het zwembad, vlak voor onze neus: een grappig voorval.Vrijdagavond was er weer braai in de Lodge. Leuk bij zo'n weertje. We zaten samen aan tafel met een bejaard koppel Zuid-Afrikanen, heel sympathieke mensen. En weeral hoorden we klagen over de ZA-regering : naast de nationale luchtvaartmaatschappij is ook de nationale energieleverancier virtueel failliet. Volgens hen is de regering zelfs betrokken partij bij het doden van de neushoorns... De regering zou nu ook alle Nederlandse namen van steden en gemeenten willen veranderen naar Afrikaanse namen. Ze vroegen zich af hoeveel kosten dit niet zou meebrengen, en wat het nut ervan is. Ze vertelden ook dat de banken leningen uitgeven zonder het risico op niet kunnen terugbetalen te controleren. Waar hebben we dat nog gehoord? Het ziet er dus naar uit dat Zuid-Afrika een financieel drama tegemoet gaat. Ze zeiden ook dat de huidige president Zuma maar 3 jaar naar school geweest is en dus geen opleiding genoten heeft. En in december alleen waren er meer dan 2000 doden in het verkeer. Maar dit is niet verwonderlijk als je geen rijexamen moet afleggen, je kan een rijbewijs 'kopen' voor ca 25 euro.... De meneer had een diploma 'master in econome' en weet dus wel waarover hij praat. Hij had vroeger een eigen bedrijf. Hij vertelde ook nog dat, als je nu een bedrijf opricht, je verplicht bent om gratis aandelen te geven aan zwarte mensen. Hij was 77 jaar oud en gaf ons nog wat wijze raad: "life is an eyewink", dus moet je ervan genieten als je kan. Rappe leerlingen zoals we zijn, hebben we dan ook "met volle teugen" van de braai genoten. We kregen weer "pap" met tomatensaus. De pap is niet de pap die wij kennen, maar een soort puree van mais. Er zit niet zoveel smaak in, maar de tomatensaus maakt alles goed. En als dessert lekkere tiramisu!
Gisterenmorgen ontbeten we voor het eerst in het stralende ochtendzonnetje: zie foto's! Gisteren zijn we dwars door Swaziland gereden. Eigenlijk is er daar niet veel te zien: veel bomen en vooral heel veel velden met suikerriet. Soms ook wat mais. Veel mensen wonen er nog in hutjes met een rieten dak. Een deel ervan bouwt naast hun hutje nu toch ook een bakstenen huisje. De grenscontrole ging redelijk vlot, het kwam er op aan om de nodige stempels te verzamelen, het was wel even zoeken aan welke loketten we daarvoor moesten zijn. De secundaire wegen worden niet onderhouden, je moet dus laveren tussen de putten in de baan; sommige putten zijn meer dan 10 cm diep; we hadden het gevoel dat we zo'n game aan het spelen waren op Nintendo of Xbox, waarbij je met een auto voortdurend hindernissen moet ontwijken. Soms staan er ook koeien of geiten midden op de baan, dit maakt het spelletje extra spannend. Gaandeweg steeg de temperatuur van 30 naar 38 graden.... Onderweg zochten we naar een plaatsje om te picknicken, maar we vonden niets: als we dachten wat schaduw te vinden onder een boom, dan was die al bezet door de koeien of geiten. Dus zijn we dan maar gestopt aan een autobushokje. Zie foto's.
Gisterenavond weer braai. En een lekker wijntje gevonden: een merlot van 2006 voor nog geen 20 euro, het was einde serie, want ze willen het aanbod van wijn op de wijnkaart wat reduceren; we hebben beloofd om daarin te helpen, want we slapen hier (in Mkuze) drie nachten .
Ze vertelden ons dat het hier aan de koele kant is, want rond deze tijd van het jaar is het normaal meer dan 40 graden; maar voor ons hoeft dat niet echt .

Groetjes,

Johan en Hilde

1. Patrick&Nancy:
    25 januari 2015
    Dag Hile & Johan,

Wij kijken elke dag uit naar jullie reisverslag. Maar al die "braais" zal niet goed zijn voor de slanke lijn. Geniet ervan met jullie twee. Jullie zijn echte avonturiers.
    Groetjes.
  2. Philippe en Vera:
    25 januari 2015
    Dag Johan en Hilde,

Jullie maken ons jaloers..en die temperatuur..daar kunnen we enkel van dromen.
    We kijken al uit naar het vervolg.
    Amuseer junder daar verder en hou het veilig.

Veel groetjes,
    Philippe en Vera