zuid-Afrika7

29 januari 2015 - Mkuze, Zuid-Afrika

Hallo iedereen,

Maandagavond leerden we een heel sympathiek koppel Nederlanders kennen, en na het diner samen nog wat gedronken en gezellig gebabbeld. Welkom Marianne en Theo op onze reisblog. Zijn jullie "valiezen" al uitgepakt? Daarmee is het aantal Nederlanders, die onze verhalen volgen, meteen verdubbeld.
Dinsdagmorgen namen we deel aan een boottrip op het Jozini meer. Een heel mooie ervaring: het toppunt was een bende olifanten - naar schatting een 40-tal - die zich spelenderwijs kwamen verfrissen in het koele water. Grote en kleine door elkaar. Een olifant had een tweeling, wat blijkbaar heel uitzonderlijk is. We zagen ook voor het eerst een zwarte neushoorn. Het verschil met de witte neushoorn heeft niets met kleur - zwart of wit - te maken. De zwarte eet bladeren van de bomen en de witte eet gras. De witte heeft dan ook een "wijde" muil, de Engelsen vertaalden dit ipv "wide" verkeerdelijk naar "white". Daarnaast ook giraffes, zebra's, struisvogels, waterbuffels, en tal van mooie vogels gespot.
Rond 14 uur zijn we vertrokken naar de volgende tussenstop: hluhluwe - je moet dat uitspreken als "sloesloewee" (na het drinken van wat alcohol klinkt dat steeds beter). Onderweg steeg de temperatuurmeter in de wagen naar 39,5 graden, gelukkig hebben we airco. We kwamen terecht in een heel mooi huisje, met een privé zwembadje; een frisse duik was dan ook meer dan welkom. s Nachts maakten we kennis met een typisch Afrikaans onweer, donder, bliksem en bakken regen. De dieren en de plaatselijke bevolking waren uitermate content (voor Marianne: tevreden), maar wij sliepen bitter weinig.
Gisteren, woensdag, was er een game drive van wel 6 uur, maar alle dieren leken verschrikt van het nachtelijke onweer, ze verstopten zich blijkbaar allemaal. Niet zoveel gezien dus. Het landschap was echter adembenemend.
In de namiddag hadden we tijd om te shoppen in de supermarkt. De bedoeling was om aankopen te doen om de lunch klaar te maken (we beschikken namelijk over een mooi keukentje), maar we ontdekten terloops ook een interessante wijnafdeling. We kregen deskundig advies van de gerant over Zuid-Afrikaanse wijn, en ons winkelkarretje was al vlug te klein.
s Avonds volgden we na het diner een bushwalk in het duister om één en ander bij te leren over spinnen en schorpioenen. Deze laatste zijn niet echt giftig, maar ze kunnen volgens de gids wel aardig steken, vergelijkbaar met een wespensteek. We zagen ook een soort spin, de invader spider, die andere spinnen opeet, ja zelfs de zwarte weduwe. We leerden ook de spitting spider kennen, die spuwt vliegensvlug een web rond zijn prooi.
De voorbije nacht regende het ook nog wel, maar zonder onweer, waardoor we heel wat beter konden slapen. Vanmorgen nog een boottocht gedaan, nl in St Lucia, ca 2 uur rijden van Hluhluwe. We kregen een 80-tal nijlpaarden van heel dichtbij te zien! We zagen 2 jonge nijlpaarden die met opengesperde muil aan het "bekvechten" waren, maar dit was speels bedoeld.

Groetjes en tot de volgende,

Johan en Hilde

1. Gabriel en rita:
    dag Johan en Hilde
    zo te lezen nog altijd mooi reis verhaal,de dieren zijn wel bijzonder he
    veel gevaren ,is dit op een grote boot of op kano ?
    hier alles ok,Emilia is met succes geslaagd in haar eerste examen mag ook eens iets goed zijn he
    grt
    Rita en Gabriel
    tot nog eens
  2. Fien:
    29 januari 2015
    Heel leuk te lezen, ben blij dat jullie het goed stellen, maar niets anders verwacht :) veel liefs
  3. Theo en Marianne:
    Hallo Johan en Hilde,

Hier met het nederlands koppel die jullie ontmoet hebben!
    Wij vonden het erg leuk om met jullie onder genot van heerlijke wijn gezellige reisverhalen te delen.
    We zijn na een goede vlucht weer in Nederland en hebben heimwee naar ...de zon de natuur de ...wijn en de lieve mensen.
    Daarom vinden we het leuk om jullie reis nog te volgen.
    Geniet ervan samen!
    Groetjes Theo&Marianne.
  4. Patrick&Nancy:
    Hallo Johan en Hilde.

Altijd een plezier jullie te volgen. Maar wat gebeurt er: al die prachtige video's over watervallen (ten andere heel indrukwekkend), maar toch al die lokale wijntjes blijven proeven ipv water? Zo kennen we jullie: als echte levensgenieters!
    Wanneer komen jullie in de buurt van Uniekum (insiders only)?
    Veel plezier!!
  5. Johan Morlion:
    29 januari 2015
    Jullie reis ziet er heel speciaal en spannend uit. Hoelang blijven jullie nog?
    Geniet in alle geval van alles wat jullie daar kunnen meemaken en ...... zorg dat je niet tevel dorst hebt bij die hoge temperaturen......!!!!
    PS: wij vertrekken woensdag naar Spanje met wielerploeg KSV Deerlijk - Gaverzicht !!

gr

Johan en Georgette
  6. Annette:
    1 februari 2015
    Wat lijkt me dat mooi, zo'n grote kudde olifanten in hun natuurlijke habitat te kunnen bekijken! Jullie verhalen zijn een plezier om te lezen; Johan is een getalenteerd 'columnist'.

Groetjes van de andere Nederlanders xxx
  7. Philippe en Vera:
    1 februari 2015
    Dag Johan en Hilde,
    We dachten gisteren jullie gezien te hebben in Gent op het lichtfestival, maar zal het gedroomd hebben. Buiten roze olifanten hebben we hier geen "wilde" dieren gespot.
    Geniet van ieder moment!
    grts uit het beregende Gent.
  8. Paul en Chris:
    2 februari 2015