Zuid-Afrika2

Hallo iedereen,

aan de reacties te zien (waarvoor bedankt) werd ons eerste verslagje blijkbaar gretig gelezen, we doen dus verder. We zitten momenteel zo een beetje in the middle of nowhere, zonder gsm bereik, en zonder wifi, enkel een supertrage laptop. Ik ben dus mijn handen af. Maar ik probeer toch op deze trage laptop een verslagje te typen.

Vrijdagavond hebben we weer 3 witte neushoorns gezien. Ze zijn hier echt wel bang voor stropers. De rangers mogen niet vertellen hoeveel witte neushoorns er in het park zitten en het is verboden om met een helikopter over het park te vliegen.

Het eten in de eerste lodge was echt fantastisch goed. Alleen jammer van mijn goede voornemen van nieuwjaar....

Gisteren had de morgenstond blijkbaar weer goud in de mond; we spraken af om een uurtje later dan normaal op te staan, dit was om 6u30. Na de game drive ontbijt, onze valiezen inpakken, en on the road again voor ca 5 uur tot we gisteren rond 16u30 aankwamen waar we nu zitten, de Shiduli Game lodge in het Karongwe park. Toen we aankwamen: rap een welkomstdrink, rap onze bagage in de kamer en alweer in de jeep voor een avondritje in het park: we zagen 2 vechtende neushoorn-mannetjes. Gisterenavond dan nog lekker gegeten - buiten - rond de "braai", dus BBQ-time. Waarschijnlijk iets teveel wijn bij het eten, ik zou niet weten waarom ik vannacht een beetje dorst had ;)

Vanmorgen had de morgenstond nog meer goud in de mond: om 5 uur kwamen ze ons wakker maken... Ja Wim, soms is het hier lastiger dan werken.

We zagen een hele troep olifanten - tussen 15 en 20 - een aantal kwamen vlak bij onze jeep "neuzen"; van zo'n mastodonten vlak naast jou word je toch wel even stil. We zagen ook een bende van 7 leeuwen, ze lagen wel te slapen, de dag ervoor hadden ze gezien hoe ze een baby-giraffe aan het oppeuzelen waren.

Nog enkele weetjes:

- we rijden met een VW Jetta benzine

- de prijs van diesel en benzine is her ongeveer gelijk - ca 0,8 euro per liter.

- onderweg zagen we dat er hier heel veel aan landbouw gedaan wordt: veeteelt, mais, aardappelen, bananenplantages, theeplantages, fruitbomen, etc

- het Zuid-Afrikaans is een voor ons redelijk verstaanbare taal; doch we horen dat dit geleidelijk aan het uitsterven is. In veel gezinnen wordt er thuis enkel Engels gepraat.

- er zijn hier veel verschillende godsdiensten, doch iedereen respecteert iedereen

- blijkbaar worden de gebeurtenissen in Belgie (ivm de terroristen) op de voet gevolgd in de ganse wereld, Zuid-Afrikanen, maar ook Australiers, Amerikanen, etc waren goed op de hoogte.

- er is hier veel misdaad, maar de Zuid-Afrikanen durven er openlijk niet veel over te zeggen; blijkbaar treedt de regering onvoldoende op, en is er ook veel corruptie, zelfs bij de politie. Toen we gisteren een klein stadje binnenreden, stond er wel een bord met: "crime alert".

- het is hier nu regenseizoen, maar we hebben nog geen regen gezien; de temperaturen blijven schommelen tussen de 25 en 30 graden. Niet om jullie jaloers te maken, he...

Voila, nog een prettige zondag en tot schrijfs,

Johan en Hilde

1. Gabriel en rita:
    hallo op dag 2
    we volgen jullie op de voet,tis te zeggen tis mooi zo een verhaal te lezen ik waan me bij jullie
    hou ons verder op de hoogte he
    moest je in outshoorn paseren daar woont iemand dat we kennen ook langs de kust maar ik weet niet welke plaats maar ik vraag dit aan Emilia,is nu druk aan de studies
    verder de grt
    rita en gabriel
  2. Caroline de Jager:
    Hey travellers,

Zo te lezen hebben jullie alles dik naar jullie zin. Maar wat is Afrika toch mooi hé en zo afwisselend. Letten jullie ook eens op de hiërarchie die onder de dieren bestaat, je zal opmerken dat een olifant de hoogste in rang is, zelfs boven de neushoorn en de leeuw dus het is een verkeerde interpretatie dat the lion the king of the jungle is.
    B.t.w. als jullie 's avonds zo romantisch samen zitten, heeft Hilde dan een "amperbroekie" aan?(Z.A. voor string, of misschien wisten jullie dit al) Neenee, 'k moet het niet weten hoor. Allé, nog veel mooie belevenissen en we lezen zeer geïnteresseerd verder. Tot de volgende.
  3. Bart:
    18 januari 2015
    Hoe kan ik het eerste verhaal terug lezen? Ik zie enkel Zuid-Afrika2, maar vind geen link naar Zuid Afrika1
  4. Bart:
    1e verhaal gevonden!
  5. Annette:
    18 januari 2015
    Ach ja, wij doen het hier wel met regen en natte sneeuw ..... Geniet van jullie machtige reis, het is jullie gegund! xxx
  6. Nele:
    18 januari 2015
    benieuwd naar jullie foto's. geniet ervan!! groetjes, tom en nele
  7. Annemie Heindryckx:
    19 januari 2015
    Jullie maken we toch weer een beetje jaloers hoor. Zou ik beter de volgende keer niet eens meereizen met jullie ?
    Nog dit : ik ben opnieuw "omie" geworden van een jongetje, Kas, 4,070 kg, 52 cm en een gezond boeleke, een tweede Kobe en dus weer een Hemeryckske.
    Laat ons nog maar veel mooie verhalen lezen. Tot later.
  8. Bernadette en Franck:
    19 januari 2015
    Dag Johan en Hilde,
    Dit wordt zeker de reis van jullie leven! Leuk dat wij daar een beetje van mogen proeven. Geniet met volle teugen en de foto's zullen weer prachtig zijn.
    Tot het volgende verslagje. Kijk er al naar uit.
  9. Paul en Chris:
    21 januari 2015
    Geniet verder van jullie reis Het is leuk wat van jullie te horen .Pas toch op van die wilde dieren we zouden jullie graag terug zien hier in Torhout . Tot kijk.