Zuid-Afrika3

22 januari 2015 - Komatipoort, Zuid-Afrika

Hallo iedereen,  We hebben enkele dagen geen internetverbinding gehad, daardoor kwam er geen nieuws meer. We zijn dus nog niet opgegeten door een of ander wild dier. Maandagmorgen weer om 5 uur uit de veren. Het was dus weer heel vroeg. Voor de eerste keer regende het. Na een half uurtje rijden dacht ik een nijlpaard te zien, maar wanneer de ranger achteruit reed, bleek het een glimmend rotsblok te zijn. Ik was dus nog niet helemaal wakker. En ik kom ook nog niet in aanmerking voor de job van ranger (dit is de chauffeur) of tracker (die op een stoeltje helemaal vooraan de jeep zit om dieren te zoeken). We hebben het vroege opstaan echter niet beklaagd, want we hebben voor het eerst in ons leven een luipaard in het wild gezien en dat is blijkbaar heel zeldzaam. Ze stak de rivier over en verdween onmiddellijk in het hoge gras. We konden ze dus maar heel even zien. Toch was dit genoeg om te zien wat voor prachtig dier dit is. Sierlijk en elegant. Maar jammer genoeg konden we geen foto's nemen :( Na het ontbijt vertrokken we richting Nelspruit langs de panoramaroute. We zagen al veel verschillende soorten landschappen, van vlak over heuvelachtig tot bergachtig. Maar met één constante: groen, groen, en nog meer groen. We schatten dat meer dan 80% van de oppervlakte bezaaid is met bomen. Daaronder heel veel smalle hoge snelgroeiende bomen voor de houtkap. Onderweg hielden we halt bij enkele schitterende vergezichten en watervallen. Zie enkele foto's en video's die ik met mijn iPad genomen heb. Het laatste "vergezicht" was "God's window". We konden echter maar 2 meter ver kijken door de dichte mist. Woensdag was het een heldere dag met 30 graden en reden we terug om dit prachtig uitzicht toch nog te zien.Dinsdagmorgen was er een game drive in het Krugerpark. Om 4uur15 uit de veren! Zo'n reis zou toch echt wel iets zijn voor onze Nele en Daan. Boe wi.Het hoogtepunt van deze game drive: twee luipaarden van ca 4 maanden, die we meer dan een half uur konden zien en fotograferen/filmen!Gisteren woensdag was voorzien als rustdag, nu begrijp ik waarom ze die in de Tour de France ook inplannen. Eindelijk eens wat langer slapen. Overdag bezochten we nog 2 mooie watervallen.Vandaag donderdag weer uitgeslapen, en dan grotten van 2500 miljoen jaar oud bezocht en de botanische tuin met heel mooie watervallen in Nelspruit. Nu logeren we in een Lodge dichtbij Hectorspruit, en we slapen in de honeymoonsuite..... Het zal een hete doch korte nacht worden , want morgen wekken ze ons om 5 uur.Lekker slaap!

Johan en Hilde.

1. Nele:
    22 januari 2015
    hallo hilde en johan, misschien de klok doordraaien ipv ze zoals gewoonlijk terug te draaien ;-)
    groetjes, nele & tom
  2. Chris en Pascal:
    22 januari 2015
    Johan, wat is het leuk, jullie reisverhaal te lezen... en zo mooi geschreven! Vele groetjes aan Hilde. Ze zal haar wel in haar nopjes voelen, bij de zwartjes, in haar geliefde Afrika. In de paasvakantie trekken wij er ook naartoe... :-)
  3. Caroline de Jager:
    23 januari 2015
    Amaaaaai, een luipaart! En die mooie foto dat Hilde aan 't maken is van die rotsen, super mooi. We zien dat jullie het echt wel naar jullie zin hebben. Maar 'k heb nog een vraagje: dienen korte,hete nacht in de honeymoonsuite ..... is dat door de temperatuur of moeten we ons daar iets anders bij voorstellen :-)
  4. Gabriel en rita:
    23 januari 2015
    Ja prachtig,zeer mooie foto's om nog meer te watertanden
    En luipaard gezien ,dit was het enige van grote dieren dat wij niet gezien hebben maar kan mij voorstellen een prachtig dier
    Wanneer komen jullie aan in oudtshoorn ,de mensen van daar zijn nu toevallig in Antwerpen,op familie bezoek einde deze week terug naar oudtshoorn adres vraag ik vandaag
    Verder hoor ik alles ok ,wat zeg je dan Geniet er van
  5. Annemie Heindryckx:
    Hallo Johan en Hilde,
    prachtig om weer zo'n schitterende beelden te zien met het reisverslag. Het vroege opstaan moeten jullie er helaas bijnemen hé. Maar dat is toch geen probleem hé Hilde ?
    Nog veel plezier en geniet verder van de reis.
    Wij zitten hier lekker in de koude, want het heeft weer gevroren deze nacht. PS. Het "ijzer" is wel heel koud hoor nu. Zullen we wisselen ?