Zuid-Afrika1

16 januari 2015 - Mokopane, Zuid-Afrika

Om iedereen gerust te stellen: we zijn goed en wel aangekomen!

Via de uitnodigingen tot deze blog zijn er ca 50 mensen (familie en vrienden), die onze verhalen kunnen volgen en zodoende onze reis ook een beetje kunnen meemaken.

De trein is altijd een beetje reizen, vooral als de verwarming defect is.... We hadden al onze lichte kledij aangetrokken woensdagmorgen, dus zaten we 2  uur min of meer te bibberen op de trein. Maar dit is ruimschoots goedgemaakt toen we gisterenmorgen landden in Jo'burg bij een temperatuur van 26 graden. In de namiddag steeg de temperatuur verder tot 32 graden... We hadden het gevoel te ontwaken uit onze Belgische winterslaap.

Gisteren reden we van Jo'burg via Pretoria (in Pretoria bezochten we het Voortrekkersmonument, interessant) naar het noordoosten tot het Waterberg plateau. In het begin hadden we niet het gevoel in Afrika te zijn, omdat de autostrades zeker even goed zijn als bij ons.  Betalen van tol gebeurt volledig electronisch, je hoeft zelfs niet te stoppen. Bij het ingeven van de huurwagen betalen we dan alle tolbedragen ineens. Na de autostrade hadden we een asfaltweg en op het einde nog 45 km aardeweg. Met veel putten en bulten. En toen realiseerden we ons plots wel waar we waren. We konden met moeite aan 30 km/u rijden, er was totaal geen verkeer meer, op sommige plaatsen was het glibberig (we zitten in het regenseizoen) en we waren toch enigszins opgelucht toen we omstreeks 19 uur aankwamen in de Lodge. Gelukkig is het hier nu tot ca 19u30 klaar. We logeren nu in de Entabeni Lakeside Lodge, zoals de naam het zegt, hebben we een huisje aan de rand van een meer. Ze gaven ons echter de raad om niet naar dit meer te gaan, want er zitten hippo's en krokodillen in...

Vanmorgen onze eerste game drive gedaan. We zullen het vroege opstaan wel nog moeten gewoon raken. (Zeker voor mensen die niet meer werken...). Om 5u30 werden we al gebeld. (En met het tijdsverschil was dit eigenlijk al 4u30). Het duurde wel even om wakker te worden. Gevolg: ik gebruikte een tubetje scheerschuim om mijn tanden te poetsen. De slechte smaak deed me echter vlug ontwaken. Tijdens de game drive zagen we al heel wat dieren: giraffes, kudu's, klipspringers, impala's, blauwe gnoe's, etc maar het toppunt kwam toen we 5 neushoorns van heel dichtbij (ca 1 meter) konden zien!

Nu genieten we van de aperitief in de zon en straks gaan lunchen.

Tot schrijfs!

Johan en Hilde

1. Karen:
    16 januari 2015
    Bedankt voor de update en het mee laten genieten! Veel plezier, groetjes, Karen
  2. Wim:
    16 januari 2015
    Ja, wij zullen wel werken.... Maar het is jullie erg gegund! Had er graag bij geweest. Voor mij een Ricard aub... Veel amusement en hou ons op de hoogte. Santé, Wim
  3. Annette:
    16 januari 2015
    Dank voor jullie eerste bericht. Heb de afgelopen dagen veel aan jullie vertrek gedacht, fijn dat je in ieder geval vast goed bent aangekomen :) Christoffel heeft zijn eerste taak al volbracht! xxx
  4. Jan Vercruysse:
    16 januari 2015
    Mooi verslag ! Je hebt gelijk dat je de smaak van scheerschuim doorspoelt ;) Geniet er van!
  5. Patrick en Regine:
    16 januari 2015
    we volgen jullie op de voet
  6. Gilbert AMEEL:
    17 januari 2015
    Hilde en Johan,
    Dank je wel voor het reisverslag.
    Heeft de morgenstond geen goud in de mond?
    Papa
  7. Gabriel en rita:
    17 januari 2015
    Hallo,ik zie of lees dat jullie goed aangekomen zijn ,en dat het daar beter weer is of hier nu -2 à 3 onder nul maar droog
    Geniet er van maar dat hoef ik jullie eigenlijk niet zeggen
    De beestjes is fantastisch hè ,ik waan mij terug er tussen
    Zo ,de grt Hilde en Johan
  8. Chris en Jef:
    7 februari 2015
    Dag hilde en Johan.Beter laat dan nooit reageren.Hopelijk beleven jullie fantastische dingen. Het enige dat we jullie kunnen toewensen:geniet er tevoren van. Chris en Jef