Zuid-Afrika15

14 februari 2015 - Montagu, Zuid-Afrika

Momenteel logeren we op een appartement in Montagu. De eerste avond gingen we nog op restaurant eten, maar gisteren maakten we zelf ons avondmaal klaar, dit was nodig om het niet te verleren tegen dat we thuiskomen... Montagu ligt middenin een wijnstreek. Het is dan ook niet te verwonderen dat we gisteren enkele wijndomeinen bezochten. Eerst bij 'Van Loveren'. We proefden 5 verschillende soorten - zie foto's. Totnogtoe kwamen we geen Belgen tegen, maar tijdens die wijnproef zagen we de een na de ander. Eerst een autobus met 22 Vlamingen die op reis zijn met 'De Blauwe Vogel', en dan een gepensioneerde slager van Hooglede.
Nadien stopten wij bij een wijngaard waar een druivenplukmachine van New Holland aan het werk was - zie video.
De volgende halte was bij wijndomeinen : 'Viljoensdrift'. Daar namen we deel aan een boottocht van ca 1 uur. Ondertussen genoten we van een fles witte wijn en een picknick - zie foto's. Heel origineel om de wijn van dit domein te leren kennen. We kochten er 2 flessen rode wijn - 1 ervan met de wijndruif uniek voor Zuid-Afrika, de Pinotage- en een fles bubbelwijn gemaakt volgens de Methode Cap Classique (volgens hen vergelijkbaar met proces om champagne te maken).
Tenslotte bezochten we nog 'Ashton Kelder' en proefden er 3 witte en 3 rode wijnen, om af te sluiten met een Muscadelwijn (zoete wijn, een beetje met porto te vergelijken). Gelukkig moesten we toen niet ver meer naar ons logement, want er is hier geen belbus.
Deze morgen vroeg uit de veren want het werk wachtte ons op: we gingen namelijk druiven plukken op de wijngaarden van Jan Harmsgat. Zie foto's. Een unieke ervaring! We kregen ondertussen ook professionele uitleg van de Farm manager. Druivenplukkers verdienen 15 Rand per uur, dus iets meer dan 1 euro, en plukken gemiddeld 55 bakken in een dag van 9 uur. Bij ons ging het wel een beetje trager, wij hadden nog veel te leren. Na het harde labeur kregen we eerst een glaasje echt druivensap (hilde vond de wijn toch wel beter) en een uitgebreid ontbijt aangeboden. Vanavond komen we op ditzelfde wijndomeinen dineren, dit om het einde van de druivenoogst te vieren. Bij ieder gerecht wordt dan een aangepaste wijn van dit domein geschonken. Om in dezelfde sfeer te blijven, boekten we dan voor morgenmiddag een lunch op een ander wijndomeinen richting Kaapstad. Goede vooruitzichten dus.

So long,

Johan en Hilde

1. Caroline de Jager:
    14 februari 2015
    Dat ziet er weer tof uit en op lievekesdag mag er natuurlijk zeker geen lekker wijntje ontbreken. In Spanje hebben bij ook eens mee druiven gaan plukken en een dergelijk druiven oogst machine aan het werk gezien, speciaal. En Johan, ook al ben je in pensioen, overal kom je nog New Holland tegen hé.
  2. Theo en Marianne:
    Hallo Johan en Hilde,

Heerlijk om jullie reisverhalen te lezen...zo herkenbaar.
    Wij hebben ook de picknickboot bij Viljoensdrift gedaan..
    Was super leuk!
    Bij ons was het een mooie zonnige dag jullie hebben nu denk ik wat minder weer... ik zie regenjack's en lange broeken.
    Maar wat leuk dat jullie ook druiven hebben geplukt
    Dat adresje onthouden we want wij hebben besloten om volgend jaar terug te gaan!...heimwee!
    We hebben al een mooi fotoboek gemaakt.
    als jullie je e- mail adres sturen naar mij dan kan ik een link doorsturen kunnen jullie het boek bekijken.
    Jullie staan ook nog in fotoboek bij ons bezoek aan het Zulu dorp.
    Groet Theo& Marianne.
  3. Johan Vansteelant:
    Dag Theo en Marianne,

Ons email adres is [email protected]
    Gisteren was het inderdaad wat miezerig weer. Vanmorgen ook, maar ondertussen is de zon weer van de partij,

Grts

Johan en Hilde
  4. Wim:
    Dag Hilde en Johan,
    Het is echt fijn om jullie reisverslagen te lezen. Maar de sfeer begint blijkbaar om te slaan: er moet nu al gewerkt worden. Ik veronderstel dus dat het geld bijna op is. Toch raad ik jullie aan om een ander en beter betaald werkje te zoeken: 2 personen x 9 euro per dag - 80% (want bij jullie "ging het wat trager" en ik veronderstel dat jullie het ook geen 9 uur vol hielden)= 3,60 euro... Daar ga je niet ver meer mee geraken. Veel plezier nog en hou ons op de hoogte! Groeten uit Woesten, Wim
  5. Gilbert AMEEL:
    Hilde en Johan,
    Bij het lezen van jullie reisverslag en nog meer bij het bekijken van de foto's heb ik maar één gevoel "heimwee".
    Welke beroepen gaan jullie nog uitoefenen,
    Johan: reporter. Hilde cineast; En nu druivenplukker.
    Geniet maar verder, maar denk dan even bij het ledigen van het glas aan de thuisblijvers.
    Opa
  6. Gabriel en rita:
    16 februari 2015
    Hilde en Johan
    ja zo te zien is de wijn daar perfect he,mooie foto's en video's
    ja het lezen van jullie reis verhalen is mooi ti's net of dat we er bij zijn
    geniet verder van jullie trip

Rita ,Gabriel
  7. Johan Morlion:
    16 februari 2015
    Dag Hilde en Johan.
    We hebben nog hel wat reisverhalen te lezen; (wij zijn pas thuis uit Spanje - waren op stage met de wielerploeg KSV Deerlijk - Gaverzicht: foto's te zien op 'westhoek.be' onder 'je was erbij : 11 februari).
    Maar jullie genieten niet alleen van de heerlijke avonturen maar vooral van de wijn lekker gerijpt in een zonnig gebied.
    Geniet verder en denk maar aan die sukkelaars die nu thuis zitten !!!!
    J &G