Zuid-Afrika14

12 februari 2015 - Montagu, Zuid-Afrika

Dag beste lezers en lezeressen,

Gisteren reden we na de rit langs de Swartbergpas terug langs een andere route, weliswaar een langere weg, maar daarom niet minder mooi dan de Swartbergpas zelf. Weer zagen we heel mooie rotscombinaties die met hun geel-oranje kleur een mooi contrast vormen met de heldere blauwe lucht. Zie enkele foto's.
Op een bepaald ogenblik dachten we dat we verkeerd gereden hadden en dat we in Poperinge - hét centrum van de hoppeteelt in België - uitkwamen: we waren verwonderd dat er in ZA ook hoppe geteeld werd. We hadden al velden met tabak gezien, maar hoppe hadden we hier toch niet verwacht.
Gisteren was het precies vier weken geleden dat we vertrokken naar ZA, en al die tijd kwamen we geen enkele Belg tegen. Wel veel Nederlanders, Engelsen en Duitsers. En ja natuurlijk ook heel wat Zuid-Afrikanen. Dus hebben we dan maar zelf iemand bezocht in Oudtshoorn, die uit België afkomstig is en hier nu reeds 12-13 jaar woont. Anita is familie van mijn neef en nicht Gabriël en Rita, en via hen kregen we haar adres. Waarvoor dank. We hebben een uurtje heel gezellig gebabbeld en we leerden oa het volgende:
- de mensen die in een hotel eten klaarmaken, opdienen, poetsen etc verdienen ca 12 Rand/uur, dit is bijna 1 euro per uur.
- kantoorpersoneel verdient 2000 rand - 160 euro per maand, dus vergelijkbaar met hierboven
- hogere bedienden verdienen 4500 rand = 360 euro per maand.
- veel mensen krijgen het vanaf halverwege de maand moeilijk om nog eten te kunnen kopen, maar ze blijven altijd even vriendelijk, en je hoort ze nooit klagen
- als je ziek bent krijg je gedurende een beperkte tijd een beetje loon van het bedrijf en daarna niets meer; ziekteverzekering bestaat niet. Er gaat ook maar 2% af van hun brutoloon.
- als je zonder werk valt krijg je 3 maanden een werkloosheidsuitkering en dan niets meer
Gingen de vakbonden in België weer stakingen organiseren zeker? Misschien moeten ze eerst eens beter rondkijken in de rest van de wereld om dan hopelijk te beseffen hoe goed wij het wel hebben in België.....
Uiteindelijk was het al kwart voor acht toen we terug op de boerderij aankwamen. We moesten onmiddellijk aan tafel, want - zoals wel vaker gebeurt hier - was er geen electriciteit van 8 tot 10u30. Dit wordt wel vooraf gecommuniceerd, maar je moet je dan wel behelpen met kaarsen en zaklampen. Er zijn 87 elektriciteitscentrales in ZA en blijkbaar zijn er ca 25 die momenteel niet werken, waardoor er capaciteitstekort is. In België werd er al veel over gepraat, maar hier maken we het effectief mee. Dus werd het een romantisch diner bij kaarslicht - zie foto.
Vanmorgen vervolgden we onze route met de volgende etappe - van Oudtshoorn naar Montagu. Een ritje van 220 km. In totaal hebben we nu al 5500 km afgelegd op een geschat totaal van 9000. Onderweg zagen we weer een gevarieerd landschap, van vlak over lichtglooiend tot heuvelachtig donkergroen en hoge onbegroeide bergtoppen.
We kwamen per toeval ook een leeuwpaardschildpad tegen. Als je dichterbij komt trekken ze gauw hun kop en poten naar binnen, maar deze was wel bereid om te poseren voor de foto.
Even verder hielden we halt bij de ondertussen wereldberoemde "Ronnie's sex shop". Iedereen die langs de route 62 passeert, stopt er voor een kort bezoek. Hilde dronk er een fris pintje en ik een milkshake met koffiesmaak en rum (zie foto), heel lekker, moeten we onthouden voor thuis. We kochten er een "amperbroekie" voor Hilde - we leerden van Caroline dat dit het Afrikaans woord is voor 'string'. Het is overmorgen toch Valentijn zeker hé? Op de foto kan je zien dat er verschillende modellen te koop waren, wij hielden het bij dat felrood....
Even verder zagen we ook nog een bord met publiciteit voor een project om water te besparen. We vermoeden dat dit een project is die door de overheid wordt ondersteund. Het is hier regenseizoen, maar er valt amper een druppel regen. Met waterschaarste tot gevolg. We worden dan ook langs alle kanten aangemaand om spaarzaam te zijn met water. We hebben dan ook meteen beslist om onze medewerking te verlenen aan dit project. Er stond namelijk op dit bord: "Spaar water, drink wijn". Aangezien we ons momenteel in de wijnstreek van "De kleine Karoo" bevinden, kunnen we maximaal onze bijdrage leveren aan dit project. Morgen doen we de wijnroute en overmorgen gaan we helpen druiven plukken op een wijngaard niet ver hier vandaan. En als we een volle mand druiven hebben, gaan we weer helpen besparen op water.....

Tot schrijfs,

Johan en Hilde