Lesotho

3 februari 2015 - Maseru, Lesotho

Djumela, of iets dergelijks, dit is 'hallo' in de plaatselijke taal van Lesotho,

Vandaag verkenden we een deel van Lesotho. Lesotho wordt 'The Kingdom of The sky' genoemd, en het heeft deze naam niet gestolen. Het landschap is prachtig. Hier vind je de hoogste bergen van Afrika. We hebben dan ook heel wat foto's genomen, zodat jullie kunnen meegenieten.
Daarnaast zagen we vandaag:
- heel veel koeien en koeienwachters, deze laatste met laarzen, ter bescherming tegen de talrijke, doch volgens hen ongevaarlijke slangen, en met een dikke muts en een deken rond hun schouders, ook al was het vandaag weer 28 graden warm,
- schapen en berggeiten die schijnbaar moeiteloos op de hellingen konden grazen,
- heel veel maisvelden, en mensen die het onkruid manueel hakken,
- af en toe een primitieve carwash, dichtbij een rivier,
- heel wat schoolkinderen, die te voet naar en van school wandelen, ook al duurt dat soms enkele uren,
- in elk dorpje en bij elke school heel hoge 'speedbumps' waar je maximaal aan 10 km/uur kan over rijden,
- veel kleine 'public bars'
Jullie zullen wel niet verwonderd zijn dat wij zo'n public bar bezocht hebben. We ontmoetten Alice, de sympathieke cafébazin, zie foto's. We maakten haar wijs dat de foto's van haar en haar café op de Belgische televisie zouden getoond worden, en ze wilde absoluut weten op welke kanaalzender ze dit zou kunnen zien...
We praatten ook met Edwin Makara, die graag met ons meewilde naar België om er bij ons te komen werken. We gaven een tourné général, en iedereen was zotcontent en wilde graag op de foto.
Even verderop praatten we met Gilbert en zijn moeder Floriana; zij kwamen net terug van hun maisveld om het onkruid te verwijderen.
Op de terugweg merkten we een groepje zingende en dansende meisjes met een masker op. We trapten op de rem, en mochten van het spektakel meegenieten, maar wel nadat we eerst 25 Rand (ca 2 euro) betaalden. Zie video. Dit is blijkbaar een rituele dans die maandelijks opgevoerd wordt.

Groetjes en tot schrijfs,

Johan en Hilde

1. Caroline de Jager:
    4 februari 2015
    Hey vriendjes, prachtige foto's en de mensen lijken zo grappig, ik wil dat kapsel wel van die mannelijke neger met zijn brede glimlach. Ze zien er allemaal toch zo gelukkig uit hé, daar kunnen wij een puntje aan zuigen. Hildeke, proficiat met je oversteek manoeuvers zulle. Kan al niet wachten tot de volgende reportage. Groetjes en doe dat nog goed hé.