De lijst van Constanza

21 januari 2018 - Buenos Aires, Argentinië

‘De man die zijn haar kort liet knippen’ en ‘De trein der traagheid’ zijn 2 boeken van de Vlaamse schrijver Johan Daisne. Ik liet woensdag mijn haar ook heel kort knippen. Want de zomer zou enkele dagen later beginnen voor ons. Jullie moeten nog een beetje geduld hebben...

De trein die we namen van Brussel naar Amsterdam was er echter geen’der traagheid’; de Thalys bracht ons in anderhalf uur op de plaats van bestemming. Daarna een vlucht van bijna 14 uur naar Buenos Aires. Naast ons zat een meisje van Argentinië, Constanza was haar naam. We geraakten al vlug aan de praat; binnen een half uur waren we al heel goed op de hoogte van de typische drankjes, taartjes, en gerechten van Argentinië. Ik had een lange lijst met ‘te proeven’ in mijn telefoon. Gisteren zijn we dan met onze lijst te voet vertrokken richting ‘La Recoleta’, de wijk in BA waar het kerkhof met de vele graftombes zich bevindt, oa dit van Eva Peron, de voormalige presidentsvrouw. Het liedje “Don’t cry for me Argentina” is jullie misschien wel bekend en het gaat over Evita Peron. Als je door het venster kijkt van de tombes kan je de kisten gewoon op elkaar zien staan. Wij zijn dat niet gewoon.
Temperaturen van boven de 30 graden waren we echter ook nog niet gewoon en na enkele kilometers beslisten we om ons eerste terrasje te proberen. Twee koffies en 2 taartjes, een hojaldre en een balcarce. Heel lekker! Zo konden we direct 2 woordjes schrappen van het lijstje van Constanza.

Na het bezoek aan het kerkhof kwamen we een “Freddo” tegen: volgens Constanza the place to be om een ijsje te proeven. Niet dat ik zo heel graag ijsjes eet, maar als Constanza dat op het lijstje zet, dan hebben  we geen andere keus.Ook ditmaal bleek haar advies terecht. Ondertussen zagen we dat AB InBev een heel groot marktaandeel moet hebben in Argentinië en als goede Belgen besloten we om ons steentje bij te dragen. Een fles van 1 liter Stella Artois kost ca 3,5 euro dus çava.

Gelukkig hebben we airco op onze slaapkamer, want ‘s nachts daalt het kwik niet onder de 23-24 graden. Vandaag bezochten we de zondagsmarkt van San Telmo. Ontelbare stalletjes waar van alles verkocht wordt. Kunstwerkjes, voorwerpen in leder, antikwiteiten, potjes en pannetjes, etc. Kilometers na elkaar. En heel wat straatmuzikanten. Op 2 plaatsen zagen we ook hoe je de Argentijnse Tango écht moet dansen. Amai. Vooral van de vrouwelijke partner vergt dit nogal wat acrobatie. En een rok met hoge split.

ÉzsOp de plaza de Mayo zagen we het presidentieel paleis, la casa rosada, het roze huis, en een kathedraal waar er een mis bezig was. Hier zijn de mensen nog heel gelovig en de kathedraal zat dan ook overvol.Momenteel is het zondagavond en zijn we aan het luisteren naar een optreden van 2 gitaristen in  ons hostel. Een Argentijn en een Amerikaan. Veel covers van Elvis, The Beatles, Simon & Garfunkel, etc. Een perfecte afsluiter van onze tweede dag in het warme Buenos Aires.

Hasta luego!

Johan en Hilde

1. Kathy Maes:
    Dag Johan en Hilde
    Blij te horen dat jullie goed zijn aangekomen en dat jullie al genoten hebben van jullie eerste dagen! ‘K zou zeggen: Doe zo verder!
    Groetjes, Kathy
  2. Ignace Deeren:
    22 januari 2018
    ik hoor regelmatig dat ze daar in Argentinië uitstekende beefsteak hebben. Succes! Vele groeten.
  3. Gabriel en rita:
    Hallo
    Hilde en Johan
    alvast een mooi begin ziet er mooi uit en de taartjes zeer lekker
    hou ons verder op de hoogte maak er een goede reis van
  4. Paul en Chris:
    Dag Johan en Hilde

Zou te horen hebben jullie al tof weekend achter de rug.
    Geniet verder van jullie reis we horen nog van jullie.
    Groeten Paul en Chris
  5. Dette:
    Hallo Hilde en Johan,
    Nog maar pas vertrokken en al heel wat toffe en leuke dingen gedaan. Taartje ziet er idd heel lekker uit.
    Geniet er van en veel succes.
  6. Caroline de Jager:
    22 januari 2018
    Ja wadde dadde, en dan maar klagen over de bijgekomen kilootjes. Doet er niet toe hoor, GENIETEN moeten jullie doen en eet en lek er eentje voor ons mee hé.
    Groetjes en we kijken al uit naar het volgende verslag, zo kunnen wij in onze donkere dagen al een beetje meeprofiteren van jullie zalige trip.
  7. Chris en Pascal:
    Hallo Johan en Hilde,
    We wensen jullie een heel fijne vakantie. Super dat we weer mogen meegenieten.
    Leuke foto's. Zo te zien zullen jullie culinair niets tekort komen. Maar groot gelijk... geniet maar met volle teugen. Alhoewel, die "teugen" moet je ook niet té letterlijk opnemen, hé, Johan :-)
  8. Annette:
    23 januari 2018
    Succes met het afwerken van de lijst van Constanza ........ het zal ongetwijfeld zwaar zijn, maar ik heb vertrouwen in jullie :)