Zuid-Afrika17

19 februari 2015 - Cederberg, Zuid-Afrika

En of we bofkonten zijn! Maandag bezochten we de Tafelberg in Kaapstad en het weer was uitstekend, een prachtige heldere hemel. Dinsdag deden we een rondrit op het Kaapse schiereiland, met tussenstops bij een pinguïnkolonie, Kaap de Goede Hoop, en terugkeer via de Chapman's Peak Drive, en de lucht was helder en stralend blauw. Met dus weer veel mooie zichten. Zie foto's. Woensdagmorgen worden we wakker en de hemel zit compleet dicht. Maar wij vertrekken toch uit Kaapstad, dus geen probleem voor ons. We rijden langs de kust tot het West Coast National Park. Al vlug verdwijnen de bergen uit het landschap, en het vlakke landschap zijn we niet meer gewoon, het geeft wel een raar gevoel. Als we dan onze rit verderzetten richting Cederberg zien we onderweg niets anders meer dan gele stoppelvelden. Op een enkele uitzondering na is de graanoogst al binnen. Maar dan, op een kleine 100 km van onze eindbestemming verschijnen er plots weer bergen, deze keer toch weer anders dan de vorige. Nu met nog meer grillige rotsformaties. Heel mooi.
Ondertussen vergaten we de culinaire geneugten niet:
- in Kaapstad gingen we maandagavond naar een iets duurder restaurant (nu vergelijkbaar met wat we bij ons gewoon zijn). Eindelijk dronken we eens een wijn met meer diepgang, nu echt vergelijkbaar met de Franse wijn. Een 'welgemeend' van 2001. Werd voor ons gedecanteerd, en was nog niet over zijn hoogtepunt. Na het (heel lekkere) eten dronken we buiten nog een cognac, ook een Zuid-Afrikaanse (emoya), maar zeker even goed als een Rémy Martin.
- dinsdagavond raadde de hoteluitbater een restaurant aan in de buurt. Was heel goedkoop, maar ook heel lekker, je ziet dat het niet altijd duur moet zijn om lekker te kunnen eten. Hilde genoot van de verse oesters als voorgerecht, ik de vissoep, en als hoofdgerecht namen we een vis 'bluenose' (blauwvis), een vaste witte vis, ook uitstekend. Ik kon aan het voorgestelde dessert ook niet weerstaan, namelijk een vanille ijs met een rumsausje. Wat kunnen ze toch lekker eten klaarmaken in Zuid-Afrika.
- gisterenmiddag stopten we in een bistro in Langenbaan, en de oesters lagen alweer naar Hilde te lachen, terwijl ik een pikante curry seafood onder handen nam.
Gisterenavond beseften we dat we maar 1,5 weken meer overhadden, en dat we dus dringend moeten beginnen diëten. Dus in onze cottage een kippensoep en een boterhammetje met kaas gegeten. En tijdens het kijken naar de film op de iPad dronken we nog een glaasje wijn... Ja ik weet het je kan dit nog geen diëten noemen, maar Rome is ook niet op 1 dag gebouwd.
Vandaag reden we naar Citrusdal. Onderweg deden we boodschappen in de Spar, omdat er de volgende dagen nog meer verblijven voorzien zijn waar we zelf zullen koken. Deze middag geen lunch, enkel maar een puddingtaartje (taartje is wel een understatement, want zo'n "taartje" is wel 3 keer zo groot als bij ons) - de Zuidafrikanen zijn ook zoetemondjes.
En vanavond weer een simpel soepje met een boterhammetje.....
Maar we hebben nog 6 wijnflessen in de auto (die we nu en dan kochten tijdens de wijndegustaties) en die willen we ook niet meezeulen in onze bagage naar België, dus....

Tot schrijfs,

Johan en Hilde

1. Gabriel en rita:
    Dag,Hilde en Johan
    ja,wa moeten we nog zeggen na dit te hebben gelezen en gekeken te hebben naar jullie prachtige foto's
    ik denk ,dat jullie wel een reis doen om de mooie dieren te zien maar het ziet er meer en meer ook uit als een culinaire reis.
    al dat mooi en goed eten t'is net te geloven ,en vooral de Oesters Hilde het zeewater komt in mijn mond als ik da zie
    verder een gezellige reis ,trip enz.... verder
    Rita en Gabriel
  2. Caroline de Jager:
    19 februari 2015
    Prachtig die zee maar je ziet er wel niemand in zwemmen, waarschijnlijk te gevaarlijk en op het strand is het ook niet zoals bij ons (gelukkig maar). Zeg, wat heeft pappie op zijn bankje aan zijn knie, is dat van toen bij de oversteek in het water te vallen? En die pinguïns, zo schattig en nog fotogeniek ook en poseren doen ze ook zoals de beste. Denk nog niet aan 'nog maar 1,5 week', gewoon genieten! Doeikes en tot de volgende
  3. Paul en Chris:
    19 februari 2015
    Hier zijn we terug kindjes ziek geweest
    Prachtig die mooie blauwe zee . Geniet verder van jullie reis
    nog niet denken aan de terugreis genieten maar . hier is het toch koud Tot de volgende Daaaaaaaaaaaaag